dimecres, 8 de març del 2023

UF03_NF12. Recursos i activitats d'oci i temps lliure. Beneficis dels recursos culturals i artístics per a les persones en situació de dependència




NF12. Recuros d'oci i temps lliure: Beneficis dels recursos culturals i artístics

La cultura afavoreix el desenvolupament de la persona, tant en l'àmbit intel.lectual com en l'espiritual. Les experiències culturals i artístiques desenvolupen en les persones una dimensió creativa.

Les activitats artístiques reporten beneficis individuals i col·lectius, com també contribueixen a un canvi social a través del reforçament de la confiança i la cohesió social. A més, participar en activitats artístiques aporta beneficis tant en l’àmbit individual com en el col·lectiu.
En l’àmbit personal, pot produir canvis en aspectes com la confiança en un mateix, les habilitats o aptituds, i el desenvolupament de la persona. 
En l'àmbit grupal, la participació en projectes artístics pot afavorir el lligam dels individus amb el seu entorn oferint espais neutrals de relació, intercanvi i convivència, i millorant les capacitats organitzatives i de cooperació d’una comunitat o grup social.
Per treballar cada un d'aquests aspectes, cal adequar la intervenció als elements que permetin un millor desenvolupament per a la consecució dels resultats esperats. Es pot escollir entre música, dansa, teatre, pintura, escultura, etc.

Per començar a treballar, es plantegen 3 objectius bàsics: 

   Definir l'espai d'intervenció orientat a afavorir la inclusió social des de les diverses disciplines artístiques, amb una perspectiva transformadora. 
     Conèixer tant les oportunitats com les barreres i/o dificultats d'accés a l'expressió artística en què es troben les persones i els diferents col·lectius. I també les oportunitats i barreres que acostumen a afrontar les organitzacions per impulsar aquest tipus d'iniciatives, així com els recursos que poden existir per al seu desenvolupament.
    Identificar algunes claus per a la intervenció i projectes o iniciatives concretes a engegar, com poden ser les idees, els col·lectius on s’adreça la intervenció (gent gran, persones discapacitades, etc.), les edats recomanades i els tipus d’activitats (música, dansa, pintura, etc.)





Com hem d’enfocar el treball?

Es proposa una articulació de la feina a partir de tres dimensions:
      La dimensió vivencial i lúdica que proporcionen les activitats relacionades amb les arts. Per tant, són molt útils a l’hora de plantejar la modificació dels prejudicis i el contacte i el coneixement dels altres des d’una perspectiva de les emocions i els sentiments.
    La dimensió grupal pot potenciar la vivència de persones que participen d’una activitat, facilita l’aprenentatge, i la percepció de formar-ne part ens pot donar seguretat i servir per als processos de creació identitària. Si es tenen en compte aquests elements, es pot aprofitar al màxim una activitat artística.
     La dimensió temàtica (accessibilitat, inclusió, etc.). Com qualsevol acte fruit de la creació humana, les arts escèniques i plàstiques tenen una important dimensió per a treballar en el tercer sector. La música, la dansa, la pintura, el teatre, ens apropen a la manera d’entendre el món que té cada cultura, cada col·lectiu i cada grup social i permet ampliar els nostres referents. Però també serveix d’exemple de com les cultures -i dins d’elles els diferents col·lectius- són permeables, es relacionen i s’influeixen i, sobretot, s’enriqueixen.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada