NF12. Recuros d'oci i temps lliure: Beneficis dels recursos culturals i artístics
La cultura afavoreix el desenvolupament de la persona, tant en l'àmbit intel.lectual com en l'espiritual. Les experiències culturals i artístiques desenvolupen en les persones una dimensió creativa.
Les
activitats artístiques reporten beneficis individuals i col·lectius, com també contribueixen a un canvi social a través del
reforçament de la confiança i la cohesió social. A més, participar en
activitats artístiques aporta beneficis tant en l’àmbit individual com en
el col·lectiu.
En l’àmbit personal, pot produir canvis en aspectes com la
confiança en un mateix, les habilitats o aptituds, i el desenvolupament de la
persona.
En l'àmbit grupal, la participació en projectes artístics pot
afavorir el lligam dels individus amb el seu entorn oferint espais
neutrals de relació, intercanvi i convivència, i millorant les capacitats
organitzatives i de cooperació d’una comunitat o grup social.
Per treballar cada un d'aquests aspectes, cal adequar
la intervenció als elements que permetin un millor desenvolupament per a
la consecució dels resultats esperats. Es pot escollir
entre música, dansa, teatre, pintura, escultura, etc.
Per començar a treballar, es plantegen 3
objectius bàsics:
Definir
l'espai d'intervenció orientat a
afavorir la inclusió social des de les diverses disciplines artístiques, amb
una perspectiva transformadora.
Conèixer tant
les oportunitats com les barreres i/o dificultats d'accés a l'expressió
artística en què es troben les persones i els diferents col·lectius. I també les oportunitats i barreres que
acostumen a afrontar les organitzacions per impulsar aquest tipus d'iniciatives,
així com els recursos que poden existir per al seu desenvolupament.
Identificar
algunes claus per a la intervenció i projectes o
iniciatives concretes a engegar, com poden ser les idees, els col·lectius on
s’adreça la intervenció (gent gran, persones discapacitades, etc.),
les edats recomanades i els tipus d’activitats (música, dansa, pintura, etc.)
Com hem d’enfocar el treball?
Es proposa una articulació de la feina a partir de tres
dimensions:
La dimensió vivencial i lúdica que proporcionen les activitats relacionades amb les
arts. Per tant, són molt útils a l’hora de plantejar la modificació dels
prejudicis i el contacte i el coneixement dels altres des d’una perspectiva de
les emocions i els sentiments.
La dimensió grupal pot potenciar la vivència de persones que participen d’una
activitat, facilita l’aprenentatge, i la percepció de formar-ne part ens pot
donar seguretat i servir per als processos de creació identitària. Si
es tenen en compte aquests elements, es pot aprofitar al màxim una
activitat artística.
La dimensió temàtica (accessibilitat, inclusió, etc.).
Com qualsevol acte fruit de la creació humana, les arts escèniques i plàstiques
tenen una important dimensió per a treballar en el tercer sector. La música, la
dansa, la pintura, el teatre, ens apropen a la manera d’entendre el món
que té cada cultura, cada col·lectiu i cada grup social i permet ampliar els
nostres referents. Però també serveix d’exemple de com les cultures -i
dins d’elles els diferents col·lectius- són permeables, es relacionen i
s’influeixen i, sobretot, s’enriqueixen.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada