DINAMITZACIÓ DE GRUPS: Planificació de la dinàmica
Les dinàmiques de grup tenen un
potencial i unes possibilitats que es poden desenvolupar a partir de la
creativitat i del bon coneixement de la dinàmica que tingui el professional que
la durà a terme.
De les diferents propostes que hem vist en el nucli formatiu 11 de dinàmiques cal triar un tipus de dinàmica: de presentació, de coneixement, de motivació, de desinhibició, de col.laboració, de comunicació, de resolució de conflictes, i planificar-la.
Per a això, s’hauran de tenir en compte els factors següents:
Objectius:
És el que
principalment volen potenciar o afavorir en el grup.
És el
primer factor que s’haurà de tenir en compte, en funció del qual es durà a
terme amb la dinàmica.
Sempre
s'han de formular en infintiu, a tall d'exemple:
·
Promoure el canvi d’opinions.
·
Desenvolupar habilitats.
·
Resoldre conflictes.
· Característiques del grup:
Els integrants del grup: s'hauran d'establir els criteris per formar-lo,
com ara l'edat, els interessos, les necessitats, la cultura o el país, les motivacions i les expectatives,
l'experiència en dinàmiques de grup, etc.
Mida del grup: cada activitat exigeix un nombre determinat de participants.
Es poden utilitzar tècniques per a grups petits (fins a vint) o per a grups
més grans (es recomana formar subgrups i fer una posada en comú posterior).
Les dinàmiques amb grups grans requereixen més preparació i experiència. En
el grup petit les relacions són més disteses i amistoses, hi ha més
possibilitat d’interacció, cohesió i seguretat i admeten més permissivitat.
Grups permanents o ocasionals: no és el mateix fer una dinàmica per un grup que no és fixe, que per a un grup que serà fixe.
Espai: no es pot reunir tot un grup en un espai petit o poc il·luminat, o amb
barreres de comunicació. Per a segons quines dinàmiques n'hi pot haver prou amb
l’espai de l’aula, però altres cops caldrà una altra sala o sortir al pati.
També es podran utilitzar espais a l’aire lliure per treballar amb grups grans.
Durada: cada dinàmica ha de tenir una durada establerta prèviament.
La grandària del grup intervé
en l’organització del temps, especialment pel que fa a l’avaluació final. De
vegades un temps determinat és suficient per fer una dinàmica concreta, però no
per a la retroalimentació i la reflexió final; això mai s’ha d'oblidar, ja que l’avaluació
és part fonamental de qualsevol dinàmica. Per això, s’ha de tenir en compte no
només el temps real de l’activitat en si mateixa, sinó també el temps que s’ha
de destinar a les conclusions i les reflexions amb el grup, un cop finalitzada.
Material: algunes dinàmiques requeriran pissarra, canó, pantalla de projecció, etc.,
o altres materials que s’hauran d’elaborar (etiquetes, cartolines amb noms o
frases) o comprar (globus, adhesius, fils de colors, etc.). Convé que tot
estigui a l’abast dels participants quan calgui i que s’hagi preparat
prèviament. Resulta molt convenient disposar d’un petit magatzem.
Convé practicar abans amb el material, muntar i desmuntar si és necessari,
fins a dominar la situació per evitar sorpreses en el moment de l’acció.
Fitxa per organitzar la dinàmica: per reflectir formalment la planificació d’una dinàmica, serà molt útil
tenir un guió que reculli ordenadament tot allò que es pretén portar a terme.
Per tant, utilitzarem una fitxa que
servirà per classificar i organitzar les dinàmiques .
Exemple d'una fitxa per organitzar les dinàmiques:
Títol de la dinàmica
|
Objectius
|
Edat
|
Nombre de
participants
|
Temporització
|
Materials
|
Descripció de la
dinàmica
|
Avaluació
|
Observacions
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada