NF01: Motivació i aprenentatge en l'atenció psicosocial
Factors que afavoreixen l'aprenentatge: la motivació, tipus i teories explicatives.
Per què fem el que fem?
Factors que afavoreixen l'aprenentatge: la motivació, tipus i teories explicatives.
Per què fem el que fem?
En
la vida quotidiana decidim la nostra conducta i observem la conducta dels
altres i tractem d’explicar-nos quin objectiu i finalitat persegueixen. Sabem
que sempre hi hay alguna raó o motiu pel qual les persones es comporten com es
comporten.
Si
aprofundim en el per què del nostre
comportament ens podriem fer preguntes d’aquest tipus:
- Per què en una determinada situació actuem d’una manera determinada i no pas d’una altra?
- Per què amb el nostre comportament perseguim unes fites i no pas unes altres?
- Per què en alguns casos hi han persones que cerquen una meta encara que això suposi un risc per a la pròpia vida?
Totes
les respostes a aquestes preguntes ens condueixen a la motivació que es allò que
ens impulsa a realitzar una determinada conducta.
L’estudi de la motivació
L’estudi
de la motivació igual que l’estudi de l’aprenentatge ha seguit dues línees d’orientació
diferents però complementàries: Orientació associacionista i orientació cognitiva.
Orientació associacionista
|
Orientació cognitiva
|
Motivació
per estímuls externs
|
Motivació
per processos interns
|
Investigació
basada en la conducta animal
|
Investigació
basada en la conducta humana
|
Motivació
relacionada amb l’aprenentatge per condicionament operant
|
Motivació
relacionada amb l’aprenentatge per descobriment i per aprenentatge
significatiu.
|
Tipus de motius
Classificació
de la motivació segons si requereixen o
no de l’aprenentatge:
- Motius primaris: innats, independents de l’aprenentatge, relacionats amb la supervivència, distingim entre motius biològics (ex: gana, set, son,…) i motius d’adaptació ambiental (ex: evitació del dolor, evitació del perill, evitació de la por…)
- Motius secundaris: adquirits, sotmeses a l’aprenentatge, determinats per l’entorn i per la cultura. Ex. necessitat d’afecte i reconeixement
Classificació
de la motivació segons la finalitat:
- Motius biològics: relacionats amb la supervivència, responen a necessitats fisiològiques, ex: adquisició de menjar, evitació del dolor…
- Motius psicològics: responen a necessitats de tipus superior. Ex: necessitat d’autorrealització, de contacte social…
Classificació
de la motivació segons la localització:
- Motivació intrínseca: el motiu es localitza en la pròpia persona, prové dels interessos interns i està relacionada amb la satisfacció de les necessitats de superació o creixement. Ex. Les aficions ó hobbys són un exemple.
- Motivació extrínseca: el motiu es localitza fora de la persona i la conducta va dirigida a obtenir una recompensa (incentiu) o evitar un càstig. Ex. Els diners, els premis, i altres reforçadors actuen com a motivacions extrínseques.
Les teories que expliquen la
motivació
L’enfocament humanista
representat per Maslow planteja
el concepte de jerarquia de necessitats.
Aquesta
jerarquia està organitzada en una estructura piramidal de manera que les
necessitats de manca o privació es troben en les parts més baixes de la piràmide,
pel contrari les necessitats de creixement es troben en les parts més altes de
la piràmide.
- Necessitats de manca o privació: orientades a la superviviència: necessitats fisiològiques, necessitats de seguretat, necessitats d’afiliació a grups socials i necessitat d’afecte.
- Necessitats de creixement: orientades a l’autorrealització: necessitats d’autoestima i d’autorrealització.
L’enfocament cognitiu es
centra en els procesos mentals o pensaments com a determinants causals
que porten a l’acció: entre aquests processos es troben les expectatives, les atribucions i les metes
que influeixen en els estats motivacionals i en la nostra actuació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada