NF01. Motivació i aprenentatge en l'atenció psicosocial
Teories de l'aprenentatge
Teories de l'aprenentatge
L’aprenentatge: es el procés que produeix un canvi relativament permanent
en el comportament d’un organisme que reflexa una adquisició de conceptes, coneixements
o habilitats a través de la pràctica o de l’experiència otinguda per l’estudi,
la instrucció o la observació.
Per als conductistes és un canvi de la conducta externa,
observable; per als cognitius és un canvi intern, en les capacitats i
disposicions de la persona.
Corrent conductista
Entre els conductistes destaquem l’aportació de Ivan Pavlov.
Fisiòleg rus que investigant la fisiologia de la digestió, més
concretamente, els mecanismos reflexes de la salivació en gossos, va arribar a
la conclusió que l’aprenentatge es produeix per condicionament
(CONDICIONAMENT CLÀSIC)
Veiem els resultats de la seva investigació amb gossos.
L’altre aportació va ser el de J.B Watson. Watson va ser considerat el pare de la psicologia
conductista amb la publicació en 1913 del
treball: “La psicologia des
del punt de vista conductista”. Watson pretenia demostrar com els principis
del condicionamient clàssic, recentment
descobert per Ivan Pavlov, podien aplicar-se en la
reacció de por d'un nen davant una rata blanca, el petit Albert. Mitjançant
l'experiment, Watson pretenia demostrar com podia condicionar la reacció de por
de l'Albert cap a una rata blanca, que inicialment no provocava en el nen cap
reacció aversiva, i com podia generalitzar
aquesta conducta a altres estímuls similars.
Edward
Thorndike es també un dels precursos del conductisme, és el
representant del condicionament
instrumental i ens diu que aprenem o adquirim noves associacions mitjançant un procés denominat
d’assaig-error.
Thorndike va experimentar amb caixes i gats.
Possava l’animal en una caixa dissenyada de manera que pogués veure o
olorar el menjar que es trobava fora, de
manera que impulsat per l’instint d’abastar-lo descobria una palanca que el
permetia obrir una porta per on accedir al menjar. El motor de l’aprenentatge
era l’impuls natural per aconseguir el menjar, la conducta apresa era l’acte
instrumental que permetia obrir la porta, i aquest comportament es reforçava o
debilitava segons el grau de recompensa i èxit de la conducta apresa. És el que
Thorndike anomena la llei del efecte.
Burrhus F. Skinner en 1938, partint dels estudis de Thorndike canvia la llei del efecte per
la llei del reforç segons la qual per
tal d’augmentar la freqüència d’una conducta apropiada o instaurar-la utilitzem
el reforç, i al contrari, per tal de disminuir o eliminar una conducta no destijada
o inadequada el que utilitzem és el càstig.
Al mateix
temps Skinner és el representant del condicionament
operant i ens parla de la tècnica de
l’emmotllament que consisteix en reforçar les conductes que s’aproximen a la
conducta final, això suposa que la conducta no necessita ser reforçada cada
vegada que apareix, pot ser reforçada o recompensada no de forma continua, sinò
intermitent, en funció del temps (cada 3 segons, cada 5 segons… la conducta
serà reforçada) i en funció del nombre
de respostes (cada 3 nombre de respostes, cada 5 nombre de respostes... la conduca serà reforçada)
Entre el conductisme i el cognitivisme ens trobem l’aportació d’Albert Bandura. Segons Bandura la major part de la conducta
humana s’aprén per observació mitjançant el modelat.
L’aprenentatge
observacional, per imitació o aprenentatge social ens permet parlar d’alguna
cosa més que d’E-R per explicar com aprenem. Bandura ens diu que la imitació es produeix per les conseqüencies
que l’observador percep de la conducta del model, si les conseqüències que
veu són positives i satisfactòries es més probable que reprodueixi o imiti la conducta, per contra,
si les conseqüències que perceb de la conducta del model són negatives és menys
probable que reprodueixi o imiti la conducta. És el que anomena reforç vicari.
També Bandura
assenyala que hi ha una altre condició que influeix en la probabilitat
d’imitació i és la identificació amb el
model, quan més s’identifiqui l’observador amb el model més probabilitat
d’imitar la conducta, quan menys s’identifiqui amb el model menys probabilitat
tindrà d’imitar la conducta.
Així mateix Bandura ens ensenya que un
aprenentatge observacional o per imitació consta dels processos següents: atenció- retenció- execució o reproducció motòrica-
incentivació i motivació.
Corrent cognitivista i constructivista
Destaquem en
primer lloc l’aportació de Jean Piaget.
Jean Piaget (1896-1980)
fou un biòleg suís que dedicà tota la seva vida a estudiar la formació de la
intel·ligència en els nens. Els resultats de les seves investigacions es
consideren una informació bàsica per comprendre la formació i desenvolupament
de la intel·ligència humana.
D’altra banda Piaget va
rebutjar la teoria E-R ja que va considerar que si bé un estímul pot provocar
una resposta, això només és possible si l’organisme poseeix la capacitat de
reacció per a fer-ho.
Així per a Piaget, el coneixement i aprenentatge és construit pel subjecte
a través de la interacció amb l’ambient o l’ entorn, destaca la mútua influència
entre la ment i el medi extern. De manera que el pensament té una missió clara
en organitzar i donar sentit als elements de la realitat.
Passem doncs de l’esquema
propi del conductisme per explicar les conductes E-R (estímul- resposta) a l’esquema E-O-R (estímul-organisme-resposta) propi del cognitivisme.
Conjuntament amb Piaget
destaquem les aportacions de Jerome
Bruner.
Ens parla de l’aprenentatge per descobriment
assenyalant que construïm el nostre coneixement per mitjà del descobriment de
continguts nous que incorporem als que ja posseïm i acabem assimilant. Assenyala
el paper actiu o participatiu que ha de tenir l’aprenent i la motivació, dues
condicions necessàries perquè sigui eficaç l’aprenentatge.
Seguint a
Jerome Bruner destaquem també les aportacions de David P. Ausubel.
Ens parla de l’aprenentge significatiu assenyalant
que es fonamenta en la incorporació de nous continguts de manera
significativa a l’estructura cognitiva preexistent.
Perquè es produeixi
L’APRENENTATGE calen dues condicions:
El material d’aprenentatge ha de tenir un significat en sí mateix, es a dir, les seves parts han d’estar relacionades amb
certa lògica (ser coherents). I en segón lloc el material ha de ser significatiu
per l’aprenent.
Més enllà del cognitivisme: constructivisme
Cal parlar de
l’aportació de Lev Vigotsky
L’aprenentatge
significatiu es produeix quan l’experiència és compartida. Per a Vigotsky, l’aprenentatge
és significatiu en tant que els altres
el doten de significat i el subjecte l’interioritza a través de l’activitat
compartida amb els altres. No
aprenem sols.
Vigotsky ens
parla de l’aprenentatge per mediació
e incideix en l’ajuda que proporciona una tercera persona, en el moment oportú,
per tal que l’aprenentatge sigui eficaç.
Vigotsky estableix una separació en tres nivells (o zones) en el procés d’aprenentatge d’una
conducta:
Zona de
desenvolupament real: allò que la persona sap fer sense
ajuda
Zona de desenvolupament potencial: allò que la persona es capaç de fer o aprendre amb ajuda
Zona de
desenvolupament proper: distància entre el que
una persona ja sap fer i allò que es capaç d’aprendre amb ajuda. Aquí te lloc
la Intervencio de la persona que
proporciona ajuda o mediadora.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada