diumenge, 15 de setembre del 2024

BLOC 01. NF03.L'aprenentatge d'habilitats i hàbits d'autonomia personal. Elements per educar en una qualitat de vida: autodeterminació - autogestió



La definició de Retard mental de 1992 de la AAMR (Associació Americana de Retard Mental) i la seva revisió del 2002, que utilitza el terme de discapacitat intel.lectual, conjuntament amb el model de Qualitat de vida de R. Shalock i M.A.Verdugo han produït un canvi de paradigma respecte a la discapacitat intel.lectual i la individualització de necessitats de suport de cadascuna de les persones amb discapacitat intel.lectual i posar l'accent en fomentar l'autodeterminació.
El canvi cap un sistema de recolçament és fonamental per a aconseguir la inclussió en la comunitat, però no es pas fàcil



Autogestió, autodefensa són termes que venen de l'anglés "self-advocacy" que significa que persones amb discapacitat intel.lectual parlen per si mateixes, es representen a si mateixes, que són protagonistes de la seva vida.



Fins ara, altres han parlat en el seu nom (pares, professionals, institucions, administracions...) creient que no tenien capacitat per a fer-ho per si mateixes.


CUESTIONES
AUTODETERMINACIÓN
AUTOGESTIÓN
¿QUÉ ES?
Dirigir la propia vida.
Ser el protagonista
Participar, aportar, opinar, tener voz.
Ejercicio de derechos y deberes. Ciudadanía
DIMENSIÓN
Individual / vida privada
Grupal / social / vida civil / política
¿QUIÉN?
Todas las personas, incluso con necesidades de apoyos generalizados
Algunas personas
(representatividad)
¿DÓNDE?
En todas las áreas de la vida
En la asociación, en la organización, en la sociedad


La nostra tasca és escoltar-les i oferir-lis els suports necessaris perquè puguin triar i prendre decissions significatives en la seva vida en comunitat.

Ara bé, una cosa és afirmar el seu dret a participar i altre cosa, posar-ho en pràctica.

No totes les persones amb discapacitat intel.lectual estan preparades per parlar per si mateixes o per a participar en la vida de la seva associació i en la seva comunitat.

DONAR VEU a un col.lectiu al que fins ara no se li havia reconegut cap dret suposa, en el cas de les persones amb discapacitat intel.lectual, oferir-lis els suports i espais necessaris per desenvolupar un entrenament, un aprenentatge de la participació.

Els grups d'autogestors són aquests llocs on "entrenar-se" i aprendre a participar, elegir i produir accions dirigides a ser protagonistes de la seva vida. 

Las persones amb discapacitat intel.lectual tenen dret a participar en la vida de la seva comunitat i prendre decissions, com la tenen la resta de ciutadans. 

Aquest és el leitmotiv del documental DECIDIDOS de FEAPS que us convido a visualitzar: 


https://www.youtube.com/watch?v=qVBc7BCgkEs





Cal asssenyalar la importància del paper de la familia en el desenvolupament de la conducta autodeterminada.
Els pares deixen poc marge per a fomentar l’autonomia dels seus fills amb discapacitat, molts es posicionen en el costat de la sobreprotecció i de la subestimació de les capacitats dels seus fills, altres per contra, sobreestimen les seves capacitats i ofeguen també les posibilitats reals dels seus fills.

El següent documental és un reconeixement al paper de la familia, i concretament a la figura dels germans de les persones amb discapacitat Intel.lectual o dificultats en el seu desenvolupament.
A través de la vida d’Ignacio, Julio, María, Beatriz, Carlos, Berta, Blanca i Cristina coneixem a quatre families diferents. Tots ells tenen un denominador comú: són germans de persones amb discapacitat Intel.lectual o dificultats en el seu desenvolupament.




Són mediadors entre els pares i els seus germans amb discapacitat Intel.lectual o amb dificultats en el desenvolupament. Són fermes defensors de les capacitats dels seus germans i germanes i per això mereixen el més gran dels reconeixements.

Us convido a veure el documental Hermanos:









Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada