La definició de Retard mental de 1992 de la AAMR (Associació Americana de Retard Mental) i la seva revisió del 2002, que utilitza el terme de discapacitat intel.lectual, conjuntament amb el model de Qualitat de vida de R. Shalock i M.A.Verdugo han produït un canvi de paradigma respecte a la discapacitat intel.lectual i la individualització de necessitats de suport de cadascuna de les persones amb discapacitat intel.lectual i posar l'accent en fomentar l'autodeterminació.
El canvi cap un sistema de recolçament és fonamental per a aconseguir la inclussió en la comunitat, però no es pas fàcil
Autogestió, autodefensa són termes que venen de l'anglés "self-advocacy" que significa que persones amb discapacitat intel.lectual parlen per si mateixes, es representen a si mateixes, que són protagonistes de la seva vida.
Fins ara, altres han parlat en el seu nom (pares, professionals, institucions, administracions...) creient que no tenien capacitat per a fer-ho per si mateixes.
CUESTIONES
|
AUTODETERMINACIÓN
|
AUTOGESTIÓN
|
¿QUÉ ES?
|
Dirigir la propia
vida.
Ser el protagonista |
Participar, aportar,
opinar, tener voz.
Ejercicio de derechos y deberes. Ciudadanía |
DIMENSIÓN
|
Individual / vida
privada
|
Grupal / social /
vida civil / política
|
¿QUIÉN?
|
Todas las personas,
incluso con necesidades de apoyos generalizados
|
Algunas personas
(representatividad) |
¿DÓNDE?
|
En todas las áreas
de la vida
|
En la asociación, en
la organización, en la sociedad
|
La nostra tasca és escoltar-les i oferir-lis els suports necessaris perquè puguin triar i prendre decissions significatives en la seva vida en comunitat.
Ara bé, una cosa és afirmar el seu dret a participar i altre cosa, posar-ho en pràctica.
No totes les persones amb discapacitat intel.lectual estan preparades per parlar per si mateixes o per a participar en la vida de la seva associació i en la seva comunitat.
DONAR VEU a un col.lectiu al que fins ara no se li havia reconegut cap dret suposa, en el cas de les persones amb discapacitat intel.lectual, oferir-lis els suports i espais necessaris per desenvolupar un entrenament, un aprenentatge de la participació.
Els grups d'autogestors són aquests llocs on "entrenar-se" i aprendre a participar, elegir i produir accions dirigides a ser protagonistes de la seva vida.
Las persones amb discapacitat intel.lectual tenen dret a participar en la vida de la seva comunitat i prendre decissions, com la tenen la resta de ciutadans.
Aquest és el leitmotiv del documental DECIDIDOS de FEAPS que us convido a visualitzar:
https://www.youtube.com/watch?v=qVBc7BCgkEs
Cal asssenyalar la importància del paper de la familia en el desenvolupament de la conducta autodeterminada.
Els pares deixen poc marge per
a fomentar l’autonomia dels seus fills amb discapacitat, molts es posicionen en
el costat de la sobreprotecció i de la subestimació de les capacitats dels seus
fills, altres per contra, sobreestimen les seves capacitats i ofeguen també les
posibilitats reals dels seus fills.
El següent documental és un
reconeixement al paper de la familia, i concretament a la figura dels germans de
les persones amb discapacitat Intel.lectual o dificultats en el seu
desenvolupament.
A través de la vida d’Ignacio,
Julio, María, Beatriz, Carlos, Berta, Blanca i Cristina coneixem a quatre
families diferents. Tots ells tenen un denominador comú: són germans de
persones amb discapacitat Intel.lectual o dificultats en el seu
desenvolupament.
Són mediadors entre els pares
i els seus germans amb discapacitat Intel.lectual o amb dificultats en el
desenvolupament. Són fermes defensors de les capacitats dels seus germans i
germanes i per això mereixen el més gran dels reconeixements.
Us convido a veure el documental Hermanos:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada