dilluns, 8 de febrer del 2021

UF02. NF07. Tècniques de manteniment i rehabilitació en les funcions cognitives: taller d'entrenament en la memòria i la reminiscència


Per què entrenar la memòria?
La neuroplasticitat i la psicoestimulació són dos conceptes que afecten i influencien la capacitat de memòria. 
Un dels punts amb base científica en què s’assenta la intervenció terapèutica no farmacològica en el camp de les demències, i especialment la estimulació cognitiva, és la capacitat plàstica del cervell, coneguda com a neuroplasticitat. 
La neuroplasticitat es defineix com a la resposta que dóna el cervell per adaptar-se a les noves situacions i restablir l’equilibri alterat, després d’una lesió (Tàrraga, 1994). 






La psicoestimulació és un conjunt d’estímuls generats per la neuropsicologia intervencionista amb finalitat rehabilitadora (Geschwind, 1985). 
No es tracta d’una sobreestimulació desorganitzada i negativa pel malalt amb demència, sinó d’una estimulació que sigui com més individualitzada possible millor i, per tant, adequada a les capacitats residuals que li permeten exercitar les capacitats cognitives. 
Els tractaments de psicoestimulació afavoreixen la neuroplasticitat mitjançant la presentació d’estímuls per fomentar les capacitats cognitives, emocionals, relacionals i físiques (Del Ser, 1989) 

Actualment no hi ha dubte que l’entrenament en habilitats de memòria, ja sigui individual o grupal, proporciona una millora important no només en els subjectes normals sinó també en individus amb alteracions cerebrals i s’ha demostrat la permanència en el temps dels efectes beneficiosos del tractament (Montejo, Montenegro, Reinoso, De Andrés i Claver, 2007).




Veiem com es desenvolupa un taller d'entrenament de la memòria:

https://www.youtube.com/watch?v=NiYCtC2WYCU


Objectius dels programes d'entrenament de la memòria:

Els objectius de treball que ha de tenir un programa destinat a fomentar la memòria són: 
1) Neurobiològics: estimulació i activitat cerebral per la recuperació funcional a través de modificacions del sistema nerviós en la seva estructura i funcionament. 
2) Psicotècnics: es tracta d’ entrenar-se a registrar i seleccionar les dades, consolidar-les, repetint-les i organitzant-les i per últim, aprendre a evocar-les i utilitzar-les amb eficiència. 
3) Psicoterapèutics: reforçar la identificat, estimular la motivació, la comunicació i l’interès, guanyar confiança i seguretat en un mateix, reduir l’ansietat, etc.  




Les funcions que s'entrenen en un taller o programa d'entrenament de la memòria:


  • Memòria biogràfica (Identitat). Treballar el conjunt de records que una persona té en fets, situacions i experiències viscudes. 
  • Comunicació. Afavorir la interacció i l’intercanvi entre els membres d’un grup amb la finalitat d’exercitar el llenguatge, crear nous vincles i estimular l’interès. 
  • Percepció. Treballar el reconeixement immediat de quelcom a través dels sentits. 
  • Atenció. Aplicar selectivament la consciència a un estímul o objectiu determinats que queden destacats en el camp mental. 
  • Concentració. Treballar l’atenció sostinguda en el temps. 
  • Imaginació. Treballar la facultat de tenir present en la ment la imatge de quelcom que en el moment present no es troba dintre dels sentits. 
  • Fluïdesa verbal. Treballar la capacitat de recordar paraules pronunciades o escrites amb un vocabulari actiu que una persona pot recordar. 
  • Orientació temporal-espacial. Treballar la capacitat d’imaginar objectes en dos o més dimensions i la capacitat de localitzar mentalment fets o situacions en diferents temps. 
  • Estructuració cognitiva. Treballar la integració i l’ organització de les funcions cognitives. 
  • Raonament. Treballar la capacitat de reconèixer similituds i deduir principis o regles. 
  • Reminiscència. Expressar verbalment el record de fets de la vida passada, generalment vivenciats en un lloc agradable. 


Veiem com en desenvolupa un taller de reminiscència i com viuen la malaltia els cuidadors o familiars del malalt d'Alzheimer o amb altres demències

Video 07.40 min
https://www.youtube.com/watch?v=EWXTaUAz4Zg
Video 05.49 min
https://www.youtube.com/watch?v=vsjohNujiXU

Beneficis de la reminiscència: 
La reminiscència, com a reconstrucció del record  través de relats personals, es basa en a memòria autobiogràfica i resulta ser un recurs d’utilitat en la ESTIMULACIÓ NEUROCOGNITIVA .

Beneficis a nivell cognitiu
La reminiscència ha demostrat utilitat com a intervenció en el treball interdisciplinari entre la neuropsicologia, la psicogeriatría i la gerontologia perquè permet l'estimulació de les funcions de llenguatge i memòria, establint connexions entre el passat, el present i el futur personal.
D'altra banda, s'ha observat que les persones amb demència tipus Alzheimer solen mostrar un clar gradient temporal en l'afectació de la seva memòria a llarg termini, amb un major compromís de la memòria recent i una preservació dels records remots i autobiogràfics fins a avançades etapes de la seva malaltia.

Beneficis a nivell psicosocial
Constitueix una eina terapèutica valuosa en el retard de la progressió de la demència, amb beneficis sobre el contacte i la interacció social amb l'entorn, promovent la sociabilitat i l'obertura a les relacions interpersonals, enfortint un sentit d'identitat i reforçant els sentiments d'autoestima.


Millora de la qualitat de vida
La utilització d'aquesta tècnica , en conjunt amb altres teràpies farmacològiques i no farmacològiques , ha demostrat la seva utilitat ,  a més de brindar beneficis sobre les àrees psico-socials dels pacients amb deteriorament  cognitiu , que fan clar  l’impacte positiu en la seva qualitat de vida.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada