Per què entrenar la memòria?
La neuroplasticitat i la psicoestimulació són dos conceptes que afecten i influencien la capacitat de memòria.
Un dels punts amb base científica en què s’assenta la intervenció terapèutica no farmacològica en el camp de les demències, i especialment la estimulació cognitiva, és la capacitat plàstica del cervell, coneguda com a neuroplasticitat.
La neuroplasticitat es defineix com a la resposta que dóna el cervell per adaptar-se a les noves situacions i restablir l’equilibri alterat, després d’una lesió (Tàrraga, 1994).
La psicoestimulació és un conjunt d’estímuls generats per la neuropsicologia intervencionista amb finalitat rehabilitadora (Geschwind, 1985).
No es tracta d’una sobreestimulació desorganitzada i negativa pel malalt amb demència, sinó d’una estimulació que sigui com més individualitzada possible millor i, per tant, adequada a les capacitats residuals que li permeten exercitar les capacitats cognitives.
Els tractaments de psicoestimulació afavoreixen la neuroplasticitat mitjançant la presentació d’estímuls per fomentar les capacitats cognitives, emocionals, relacionals i físiques (Del Ser, 1989)
Actualment no hi ha dubte que l’entrenament en habilitats de memòria, ja sigui individual o grupal, proporciona una millora important no només en els subjectes normals sinó també en individus amb alteracions cerebrals i s’ha demostrat la permanència en el temps dels efectes beneficiosos del tractament (Montejo, Montenegro, Reinoso, De Andrés i Claver, 2007).
Veiem com es desenvolupa un taller d'entrenament de la memòria:
https://www.youtube.com/watch?v=NiYCtC2WYCU
Objectius dels programes d'entrenament de la memòria:
Els objectius de treball que ha de tenir un programa destinat a fomentar la memòria són:
1) Neurobiològics: estimulació i activitat cerebral per la recuperació funcional a través de modificacions del sistema nerviós en la seva estructura i funcionament.
2) Psicotècnics: es tracta d’ entrenar-se a registrar i seleccionar les dades, consolidar-les, repetint-les i organitzant-les i per últim, aprendre a evocar-les i utilitzar-les amb eficiència.
3) Psicoterapèutics: reforçar la identificat, estimular la motivació, la comunicació i l’interès, guanyar confiança i seguretat en un mateix, reduir l’ansietat, etc.
Les funcions que s'entrenen en un taller o programa d'entrenament de la memòria:
- Memòria biogràfica (Identitat). Treballar el conjunt de records que una persona té en fets, situacions i experiències viscudes.
- Comunicació. Afavorir la interacció i l’intercanvi entre els membres d’un grup amb la finalitat d’exercitar el llenguatge, crear nous vincles i estimular l’interès.
- Percepció. Treballar el reconeixement immediat de quelcom a través dels sentits.
- Atenció. Aplicar selectivament la consciència a un estímul o objectiu determinats que queden destacats en el camp mental.
- Concentració. Treballar l’atenció sostinguda en el temps.
- Imaginació. Treballar la facultat de tenir present en la ment la imatge de quelcom que en el moment present no es troba dintre dels sentits.
- Fluïdesa verbal. Treballar la capacitat de recordar paraules pronunciades o escrites amb un vocabulari actiu que una persona pot recordar.
- Orientació temporal-espacial. Treballar la capacitat d’imaginar objectes en dos o més dimensions i la capacitat de localitzar mentalment fets o situacions en diferents temps.
- Estructuració cognitiva. Treballar la integració i l’ organització de les funcions cognitives.
- Raonament. Treballar la capacitat de reconèixer similituds i deduir principis o regles.
- Reminiscència. Expressar verbalment el record de fets de la vida passada, generalment vivenciats en un lloc agradable.
Veiem com en desenvolupa un taller de reminiscència i com viuen la malaltia els cuidadors o familiars del malalt d'Alzheimer o amb altres demències
Video 07.40
min
https://www.youtube.com/watch?v=EWXTaUAz4ZgVideo 05.49 min
https://www.youtube.com/watch?v=vsjohNujiXU
Beneficis de la reminiscència:
La reminiscència, com a reconstrucció del record través de relats personals, es basa en a
memòria autobiogràfica i resulta ser un recurs d’utilitat en la ESTIMULACIÓ NEUROCOGNITIVA
.
Beneficis a nivell
cognitiu
La reminiscència ha demostrat utilitat com a intervenció en el treball interdisciplinari entre la neuropsicologia, la psicogeriatría i la gerontologia perquè permet l'estimulació de les funcions de llenguatge i memòria, establint connexions entre el passat, el present i el futur personal.
La reminiscència ha demostrat utilitat com a intervenció en el treball interdisciplinari entre la neuropsicologia, la psicogeriatría i la gerontologia perquè permet l'estimulació de les funcions de llenguatge i memòria, establint connexions entre el passat, el present i el futur personal.
D'altra banda, s'ha observat que les
persones amb demència tipus Alzheimer solen mostrar un clar gradient temporal
en l'afectació de la seva memòria a llarg termini, amb un major compromís de la
memòria recent i una preservació dels records remots i autobiogràfics fins a
avançades etapes de la seva malaltia.
Beneficis
a nivell psicosocial
Constitueix una eina terapèutica valuosa
en el retard de la progressió de la demència, amb beneficis sobre el contacte i
la interacció social amb l'entorn, promovent la sociabilitat i l'obertura a les
relacions interpersonals, enfortint un sentit d'identitat i reforçant els sentiments
d'autoestima.
Millora de la
qualitat de vida
La utilització d'aquesta tècnica , en conjunt amb altres teràpies farmacològiques i no farmacològiques , ha demostrat la seva utilitat , a més de brindar beneficis sobre les àrees psico-socials dels pacients amb deteriorament cognitiu , que fan clar l’impacte positiu en la seva qualitat de vida.
La utilització d'aquesta tècnica , en conjunt amb altres teràpies farmacològiques i no farmacològiques , ha demostrat la seva utilitat , a més de brindar beneficis sobre les àrees psico-socials dels pacients amb deteriorament cognitiu , que fan clar l’impacte positiu en la seva qualitat de vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada