diumenge, 25 d’abril del 2021

UF04. NF19. VALORACIÓ DE LA COMPETÈNCIA SOCIAL. COMPONENTS DE LES HABILITATS SOCIALS.


Per tal d’intervenir en habilitats socials cal analitzar els elements o components de les habilitats socials:
Components conductuals o motors. Conformen la major part de l’habilitat. Es diferencien en tres subgrups:
Components verbals: fan referència fonamentalment a la parla, la conversa, que és l’eina principal de les persones per interactuar amb els altres. Alguns dels components verbals són la durada de la conversa, la retroalimentació, les preguntes, la parla…
Components no verbals: hi conflueixen molts i diversos components com la mirada, l’expressió facial, el somriure, la postura corporal, els gestos, la distància…
Components paralingüístics: acompanyen la parla i contribueixen a modular el missatge, però la persona normalment no n’és conscient. Alguns d’aquests components són el volum, el to, la fluïdesa de la parla i la velocitat de parla.


Components cognitius: es relacionen amb la forma de pensar i entendre la realitat, condicionen la manera com la persona s’enfronta a la situació.

Components afectivoemocionals: es refereixen a la gestió que en fa la persona de les emocions. El comportament de la persona en les relacions socials depèn tant de les capacitats, els coneixements, les estratègies i les destreses cognitives com de la disposició, la intenció i la motivació de la persona.


Entre els components conductuals no verbals destaquen:

Mirada: un element determinat de les interaccions entre les persones és la mirada recíproca. La  mirada dona informació sobre l’actitud de l’interlocutor (hostilitat, interès…), però sobretot serveix de suport al missatge oral.

Expressió facial: el rostre és una de les parts del cos més expressives i complexes de la comunicació no verbal. S’hi reflecteixen les expressions emocionals per mitjà dels moviments de la boca, els ulls, les celles i altres elements. El front, les celles/ulls/parpelles i la part inferior de la cara són les tres zones facials on s’ubiquen fonamentalment les expressions emocionals.

Somriure: el somriure està considerat com un indicador fiable d’habilitat social. És un component clau per iniciar una interacció, ja que posa de manifest una actitud favorable de la persona, propicia un bon clima. També intervé en la retroalimentació necessària per mantenir la conversa i és un component important per finalitzar de manera òptima una conversa.

Postura corporal: la postura adoptada davant l’interlocutor transmet determinades actituds, sentiments i estats psicofisiològics (angoixa, cansament…). També la postura pot transmetre el tipus de relació que els interlocutors tenen i que determina la comunicació (submissió, per exemple).

Gestos: es localitzen fonamentalment a les mans, i amb menys importància al cap i als peus. Són accions amb un important component cultural, depenen en gran mesura del context social. Tenen un objectiu bàsicament informatiu.

És el que anomenem llenguatge corporal.




Els components cognitius condicionen la manera com cada persona s’enfronta a la situació comunicativa o d’interacció. S'agrupen en dos blocs:
La percepció de l'ambient de comunicació.
Les variables cognitives de la persona.

Els components afectivo emocionals es relacionen amb les expectatives d’autoeficàcia que motiven a la persona a interaccionar amb d’altres.

L’autoestima i l’autoconcepte de la persona determinen les expectatives d’autoeficàcia, de manera que la persona es senti un agent actiu en la regulació del propi comportament. Una bona expectativa d’autoeficàcia motiva la persona a actuar, a interaccionar amb els altres. 







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada