Els programes d'intervenció en habilitats socials
Presentem el programa d’Anna
Soldevila, Emociona't: té
com a objectiu
millorar
la competència
emocional
contribuint
al benestar
personal I social de les persons grans.
La durada
és
de 28 sessions. S’imparteix
en
sessions d’una
hora I mitja.
El programa s'estructura en 5 blocs temàtics:
1- Consciència emocional
2- Regulació emocional
3- Autoestima
4- Habilitats socioemocionals
5- Habilitats de vida
Activitat sobre el programa d’educació emocional
Emociona’t per a persones grans d’Anna Soldevila
Sobre el programa d’educació emocional Emociona’t per a
persones grans d’Anna Soldevila i després de veure els diferents blocs, cal
escollir un bloc i proposar una nova activitat per al bloc escollit.
El bloc de consciència emocional presenta diferents propostes d'activitats com:
què és emoció?, música i emocions, experimento
emocions, emocions compartides, sent amb mi, adivina què sento.
El bloc de regulació emocional presenta diferents propostes d'activitats com:
què és la regulació emocional?, com actuem?, maneig de
les emocions, stop estrés I: relaxació, stop estrés II: reestructuració
cognitiva.
El bloc d'autoestima presenta diferents propostes d'activitats com:
autoestima, jo soc així, la roda positiva, hauria
de..., necessito,... quin embolic!, arriba la meva autoestima, el llibre de la
meva vida.
El bloc d'habilitats socioemocionals presenta diferents propostes d'activitats com:
habilitats socioemocionals?, aprendre a dir No, t’escolto, et demano ajuda, sense paraules.. acció.
El bloc d'habilitats de vida presenta diferents propostes d'activitats com:
habilitats de vida?; jo decideixo, tu decideixes, nosaltres decidim; el temps: apreciat tresor; és de savis reconèixer els errors; emocionalment intel.ligent?.
habilitats socioemocionals?, aprendre a dir No, t’escolto, et demano ajuda, sense paraules.. acció.
El bloc d'habilitats de vida presenta diferents propostes d'activitats com:
habilitats de vida?; jo decideixo, tu decideixes, nosaltres decidim; el temps: apreciat tresor; és de savis reconèixer els errors; emocionalment intel.ligent?.
De qualsevol dels cinc blocs escollim una activitat i sobre aquesta proposta desenvolupem:
títol de l'activitat, descripció, objectius, cal indicar si es treballarà individulment, en petit grup o en gran grup, els recursos per desenvolupar l'activitat i la temporalització.
Ho veiem amb una primera proposta d'activitat del bloc de consciència emocional:
Títol de l'activitat: Adivina què sento
Descripció: es treballa el reconeixement de les emocions dels altres.
Objectius:
Reconèixer les emocions a través de l'expressió facial.
Prendre consciència de com expresem fàcilment les diferents emocions.
Expressar les emocions a través de la gesticulació i l'expressió facial.
Reforçar l'adquisició del vocabulari emocional.
Reflexionar sobre la importància dels components no verbals a l'hora d'interpretar un fet.
Com es treballarà: en petit grup.
Recursos: Fotografies amb cares de diferents persones expressant diferents emocions. Targetes de paper amb el nom de l'emoció.
Temporalització: 30 minuts.
Ho veiem amb una segona proposta d'activitat del bloc de regulació emocional:
Títol de l'activitat: stop estrès I. La relaxació.
Descripció: la relaxació és una estratègia útil per reduir el nivell d'estrès i regular la resposta emocional i conductual davant d'un fet que provoca ansietat.
Objectius:
Conèixer els beneficis de la relaxació en la reducció de l'estrés i de l'ansietat.
Practicar una sessió de relaxació.
Valorar l'experiència de la relaxació.
Com es treballarà: en gran grup.
Recursos: Una sala, amb regulació de la intensitat de la llum, que estigui aillada de sorolls externs i amb ventilació natural. Esterilles, equip musical o reproductor de música.
Temporalització: de 30 minuts a 45 minuts.
Ho veiem amb una tercera proposta d'activitat del bloc d'autoestima:
Títol de l'activitat: La roda positiva
Descripció: en la construcció de la nostra autoestima influeix l'opinió que de nosaltres tenen les persones més significatives per nosaltres. Amb l'activitat s'intentarà conèixer quins aspectes meus valoren els meus companys.
Objectius:
Valorar les aptituds dels altres.
Conèixer quins aspectes de la meva persona valoren els altres.
Respectar l'opinió que els altres tenen de nosaltres.
Reflexionar sobre la influència dels altres en la nostra autoestima.
Com es treballarà: en petit grup.
Recursos: Fitxa, paper, bolígraf.
Temporalització: 45min. a 60 min.
Ho veiem amb una cuarta proposta d'activitat del bloc d'habilitats socioemocionals:
Títol de l'activitat: T'escolto
Descripció: Ser capaç d'escoltar els sentiments i preocupacions dels altres ajuda a iniciar i mantenir bones relacions. L'escolta activa es converteix en una habilitat socioemocional important en la comunicació efectiva i és el que treballarem amb aquesta activitat.
Objectius:
Conéixer les característiques de l'escolta activa.
Desenvolupar una actitud d'escolta activa davant dels altres.
Reflexionar sobre com realitzem el fet d'escoltar.
Com es treballarà: en gran grup.
Recursos: com s'utilitza el role-playing caldrà una càmara per poder gravar, i per tal d'anotar allò que s'ha observat caldrà paper i bolígraf, es pot utilitzar una graella d'observació.
Temporalització: 45 min. a 60 min.
Ho veiem amb una cinquena proposta d'activitat del bloc d'habilitats de vida:
Títol de l'activitat: Habilitats de vida?
Descripció: es treballaràn els conceptes d'habilitats de vida, de benestar i de sentir-se bé en el dia a dia.
Objectius:
Elaborar el concepte d'habilitat de vida
Argumentar la importància de les diferents habilitats de vida en situacions quotidianes.
Com es treballarà: en gran grup.
Recursos: s'utilitzarà la visualització de la pel.lícula la Vida es bella, de Roberto Benigni, en la qual es posa de manifest diferents habilitats i actituds per afrontar la vida. Caldrà televisor, projector de pel.lícules, pisarra, paper, bolígraf.
Temporalització: 90 min a 120 min.
Ho veiem amb una cuarta proposta d'activitat del bloc d'habilitats socioemocionals:
Títol de l'activitat: T'escolto
Descripció: Ser capaç d'escoltar els sentiments i preocupacions dels altres ajuda a iniciar i mantenir bones relacions. L'escolta activa es converteix en una habilitat socioemocional important en la comunicació efectiva i és el que treballarem amb aquesta activitat.
Objectius:
Conéixer les característiques de l'escolta activa.
Desenvolupar una actitud d'escolta activa davant dels altres.
Reflexionar sobre com realitzem el fet d'escoltar.
Com es treballarà: en gran grup.
Recursos: com s'utilitza el role-playing caldrà una càmara per poder gravar, i per tal d'anotar allò que s'ha observat caldrà paper i bolígraf, es pot utilitzar una graella d'observació.
Temporalització: 45 min. a 60 min.
Ho veiem amb una cinquena proposta d'activitat del bloc d'habilitats de vida:
Títol de l'activitat: Habilitats de vida?
Descripció: es treballaràn els conceptes d'habilitats de vida, de benestar i de sentir-se bé en el dia a dia.
Objectius:
Elaborar el concepte d'habilitat de vida
Argumentar la importància de les diferents habilitats de vida en situacions quotidianes.
Com es treballarà: en gran grup.
Recursos: s'utilitzarà la visualització de la pel.lícula la Vida es bella, de Roberto Benigni, en la qual es posa de manifest diferents habilitats i actituds per afrontar la vida. Caldrà televisor, projector de pel.lícules, pisarra, paper, bolígraf.
Temporalització: 90 min a 120 min.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada