diumenge, 25 d’abril del 2021

UF04_NF10. ENTRENAMENT EN HABILITATS SOCIALS. FASES PER A L'ENTRENAMENT EN HABILITATS SOCIALS



Procediment d'aplicació de les tècniques d'intervenció per a l'entrenament en habilitats socials
L'entrenament en HHSS està integrat per un conjunt de tècniques orientades a l'adqusició d'habilitats que permetin a les persones mantenir interaccions socials satisfactòries en el seu àmbit real d'actuació. Això implica que la persona:
Adquireixi els comportaments socials, exhibint-los en la seqüència correcta, de forma coordinada i sense necessitat de supervisió.
Sigui capaç d'exhibir les habilitats necessàries després d'analitzar les característiques de la situació real i l'adequació de les seves conductes en aquesta situació.
Sigui capaç de reproduir les habilitats socials en moments i ambients diferents (fonamentalment, en situacions de la vida real) i de manera espontània, no automàtica.

En aquest procés d'ensenyament-aprenentatge hem de tenir en compte dos processos d'aprenentatge: els processos implicats en l'adquisició de les habilitats socials i els processos implicats en l'execució de les habilitats socials.

Processos implicats en l'adquisició:
Atenció: atendre i percebre aspectes rellevants de la conducta i la situació.
Retenció: retenir informació rellevant (imatges i representació verbal)

Processos implicats en l'execució:
Reproducció motriu: disposar d'habilitats per a la reproducció d'aquest comportament en repertoris bàsics de conducta.
Motivació: L'execució o no execució del que s'ha aprés quan s'espera/ no s'espera que es donin les conseqüències desitjades. 

Desenvolupament de les fases per a l'entrenament en habilitats socials
1ª Fase Identificar
Objectiu: centrar l'atenció en aquells comportaments de relació social que són objecte d'avaluació, i que la persona amb discapacitat ha d'identificar, executar i practicar tant a la sessió d'entrenament com a la vida real. 
Tècniques: diàleg, discussió, debat.




2ª Fase Mostrar
Objectiu: mostrar com altres persones implementen el comportament que s'ha de posar en joc. Es tracta de donar a les persones amb discapacitat l'oportunitat d'observar diferents models.
Tècniques: modelatge o aprenentatge per observació.




3ª Fase Practicar
Objectiu: un cop la persona coneix els comportament que formen part d'una habilitat (instrucció verbal) i els observa en un model (modelatge) és important que posi en pràctica aquesta habilitat assajant els comportaments que acaba d'aprendre. Si això pot fer-ho amb diferents persones i en diferents situacions molt millor. L'objectiu és assajar l'habilitat. 
Tècniques: imitació o pràctica, assaig de conducta, representació de papers.



4ª Fase Modelar
Objectiu: proporcionar a la persona amb discapacitat alguns tipus de resposta perquè augmenti la probabilitat que aquesta resposta es torni a donar o es doni per primera vegada.
Tècniques: retroalimentació o feedback en les seves diferents modalitats: retroalimentació verbal, visual, interpersonal. Conjuntament amb la retroalimentació s'aplicarà el reforçament (es tracta d'incrementar la freqüència d'una varietat de comportaments adequats).




5ª Fase Mantenir i generalitzar
Objectiu: procurar que els canvis que s'han produït es mantinguin en el temps i arribin a estendre's a altres situacions i a altres persones, de manera que es posin en joc en contextos naturals.
Tècniques: tasques per a casa, aquesta estratègia consisteix en afavorir i estimular que la persona posi en pràctica en el seu entorn social natural (família, amistats, comunitat) les habilitats que ha adquirit recentment. 



Suport requerit: quan una persona està practicant una nova competència o habilitat, necessitem ajudar-li, podem utilitzar diferents tipus de suport: 

Suport físic: consisteix en guiar físicament a la persona amb discapacitat en la realització de la tasca: agafar la seva mà i dirigir-la per exemple. 



Suport visual: presentar per exemple a l'inici de l'ensenyament-aprenentatge de l'habilitat un vídeo o imatges amb la seqüenciació dels passos que requereix l'habilitat és molt útil.



Suport gestual com tocar, sostenir un objecte, assenyalar un objecte o símbol, utilitzar un signe, per exemple: signar ajuda, o representar una emoció. Qualsevol gest o moviment gestual que dirigeixi l’atenció de la persona cap allò que ha de fer a continuació.





Suport verbal com repetir la pregunta, fer preguntes de sí/no. Exemple: ha de demanar ajuda?, o preguntes del tipus: què ha de fer ara?, quin és el pas següent? O mostrar els passos incorrectes i preguntar: què és el que ha fet malament?, que hauria d’haver fet? O presentar un pas correcte i un altre incorrecte i preguntar: quina és la forma correcta?




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada