diumenge, 25 d’abril del 2021

UF04_NF10. ENTRENAMENT EN HABILITATS SOCIALS. TÈCNIQUES D'ENTRENAMENT PER A L'APRENENTATGE D'HABILITATS SOCIALS



Per ensenyar o millorar les habilitats socials disposem d'una sèrie de tècniques, veiem quines són útils per posar en pràctica cadascuna d'elles.

La retroalimentació:
Els col.lectius a què ens dirigim poden presentar mancances comunicatives com deficiències auditives, en la percepció i en la comprensió del missatge. 
Per garantir la retroalimentació amb els usuaris que poden tenir aquestes mancances podem utilitzar una sèrie d'estratègies:
Explicar-te més lentament, vocalitzar, repetir les instruccions per tal que no hi hagi dubtes, preguntar o demanar si hi ha alguna cosa que volen que els hi expliquis millor, dirigir-te a les persones amb més dificultats i preguntar si han entés el nostre missatge i si volen que els hi expliquen alguna cosa que no han acabat d'entendre. 



L'empatia: 
L'empatia ens permet veure les coses des de la perspectiva de l'altre. És una habilitat que millora les interaccions socials i ajuda a prevenir i solucionar els conflictes.
Algunes estratègies que podem utilitzar per tal de mostrar empatia:
Acompanyar la nostra conversa i les nostres paraules amb la nostra mirada atenta, tendra i reconfortant. Cal crear una atmosfera acollidora i confortable on l'empatia sigui el bàlsam guaridor que enforteix, anima i tranquilitza per tal que l'usuari tingui seguretat emocional per expressar els seus anhels, preferències, temors i dificultats. 
Fer preguntes obertes, que demostren l'interès per la persona a la qual preguntem i animar a l'altre a la conversa.
Ser positiu, esperant el millor dels altres. Evitar l'emissió de judicis utilitzant expressions del tipus: ja t'ho deia jo,... no és per tant, que ens allunyen dels sentiments de l'altre. 



L'escolta activa:
És una manera d'escoltar el que l'altra persona ens diu amb atenció i amb la intenció de comprendre-la. 
Algunes estratègies que podem utiltizar per tal de mostrar escolta activa:
Mostrar o tenir empatia, és la base per saber escoltar.
Formular preguntes aclaridores, serveixen perquè es produeixi la mínima pèrdua possible en el procés comunicatiu.
Parafrasejar, dir amb les paraules pròpies allò que l'emissor acaba de dir, per verificar que ho interpretem correctament. 
Reformular aspectes parcials o treure'n conclusions, amb els mateixos objectius que el parafraseig.
Emetre paraules de reforç o compliments.
Acompanyar totes aquestes accions amb una comunicació no verbal: mirada, gestos d'ssentiment, postura receptiva,...



L'assertivitat:
És la capacitat de fer valer l'opinió pròpia davant els altres sense ferir sensibilitats.
Algunes estratègies que podem utilitzar per tal de ser assertius:
Tenir una autoestima adequada: acceptar-nos tal com som, sense renunciar als drets i interessos propis, aprendre a expressar les opinions, emocions o sentiments, són aspectes essencials per arribar a ser una persona assertiva. 
Expressar les opinions pròpies, encara que no siguin compartides per la majoria i sense enfadar-se per això.
Acceptar les crítiques i valorar-les. S'han d'escoltar les crítiques i posicions contràries i tenir valor per modificar les opinions pròpies si cal, sense viure aquest canvi com una derrota o una pèrduda de respecte. També cal mantenir les opinions pròpies amb fermesa quan se n'estigui segur.
No sotmetre ni deixar-se sotmetre. La persona assertiva ha de ser magnànima amb totes les aportacionsi ferma davant les que siguin agressives, mantenint-se tranquil.la i responent sense agressivitat. 




Role playing:
Consisteix en simular, mitjançant una representació, una situació de la vida real. És una eina molt útil per analitzar i autoanalitzar errors de comunicació, per exercitar l'empatia, per representar conductes assertives, i per treballar qualsevol aspecte relacionat amb les habilitats socials. No hem d'oblidar que a les residències i centres d'atenció pot aparèixer conflictivitat entre els usuaris. El role playing és una eina molt útil per ajudar a treballar els confictes, per ajudar a reflexionar sobre realitats diferents i resoldre situacions conflictives.

Algunes estratègies per posar en pràctica el role playing:
Ser molt clars en el missatge que emetem, per exemple: "heu de crear una escena on s'origini un conflicte entre un grup d'usuaris".
Per l'anàlisi de les escenes representades pot ser molt interessant que hi participin usuaris del centre que són imparcials al conficte.
Generar la reflexió i debat a partir de la representació: motius pels quals s'origina el conflicte, per què s'originen aquests tipus de conflictes, podem gestionar els conflictes de manera no violenta?



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada